The Effect of Electronic Handball on Developing Some Mental and Skill Abilities among University Students
DOI:
https://doi.org/10.31185/wjoss.1016Keywords:
Electronic Handball ، Sports Electronic Games ، Integrated Training ، Cognitive Abilities ، Skill-related Abilities ، University Students .Abstract
This study aimed to investigate the effect of integrating electronic handball on developing selected cognitive and skill-related abilities among university students. A quasi-experimental design with two equivalent groups (control and experimental) was applied to a sample of 20 fourth-year students from the College of Physical Education and Sports Sciences – Mustansiriyah University during the academic year 2024–2025. The experimental group underwent a six-week integrated training program with three weekly sessions, including the use of Handball Manager 2023 in addition to traditional training, while the control group followed traditional training only.
Tests were applied to assess cognitive abilities (reaction time, visual attention, decision-making) and skill-related abilities (passing, shooting, defensive positioning). The results showed statistically significant improvements in all variables for the experimental group compared to the control group, indicating the effectiveness of combining electronic and traditional training in enhancing both cognitive and motor performance. The study concluded that electronic sports games can serve as an effective supplementary tool in university training curricula, and recommended extending program duration and integrating such tools into teaching and training plans.
References
أسماء فوزي الكواري وآخرون. (2021). فاعلية الألعاب التعليمية الإلكترونية في تحسين التحصيل الدراسي لدى الطلبة ذوي الاحتياجات الخاصة. منشور على ResearchGate.
حمودي، ل. س.، علوان، ن. م.، & إسماعيل، ش. ح. (2022). التنبؤ بفاعلية الأداء بدلالة التنور العلمي الرياضي لدى لاعبي الدوري الممتاز بكرة اليد. مجلة كلية التربية الأساسية، 23(99)، 563–586. https://doi.org/10.35950/cbej.v23i99.6751
حنان عبد الكريم عليوي. (2023). الممارسة الرياضية والألعاب الإلكترونية وعلاقتهما بتركيز الانتباه والصلابة الذهنية لطالبات المرحلة الجامعية. جامعة تكريت.
سمية شريف. (2020). أثر الألعاب الشبه الرياضية في تنمية قدرة الانتباه لذوي صعوبات التعلم. أطروحة ماجستير، جامعة الجزائر. Thèses Algérie.
صادق أ. .صادق ج. (2019). وضع وتحديد درجات ومستويات معيارية للمهارات العقلية للاعبي بعض فرق دوري النخبة العراقي بكرة القدم. مجلة أبحاث الذكاء, (25), 248–221. https://doi.org/10.36302/jir.v0i25.71
عائشة علي المالكي وآخرون. (2021). أثر استخدام الألعاب التعليمية الإلكترونية في تطوير الأداء الأكاديمي والتنسيق الحركي لذوي الإعاقة. منشور على ResearchGate.
نورة عبد الرحمن القضيب. (2022). الانتباه والقدرة المكانية لدى مستخدمي الألعاب الإلكترونية بالمملكة العربية السعودية. المجلة التربوية والنفسية، جامعة القصيم. jeps.qu.edu.sa
وردي ا. ي. م. ا., ياس ا. /سجى ش., & ياس ا. /سجى ش. (2020). القوة المميزة بالسرعة للذ ا رعين والرجلين وعلاقتهما بدقة أداء مهارة التصويب من القفز أماما بكرة اليد على لاعبي أندية الدرجة ألأولى للموسم2015-2016. مجلة المستنصرية للعلوم والتربية, 17(6), 429–442. استرجع في من https://edumag.uomustansiriyah.edu.iq/index.php/mjse/article/view/199
Abboud, R. I. (2019). Effectiveness of compound exercise in fatty blood compounds in gym players. Mustansiriyah Journal of Sports Science, 1(3), 250–262. https://doi.org/10.62540/mjss.2019.01.03.13
Abood, K. A., & Abdul Wahab, A. (2022). Designing a test to measure speed and effectiveness of passing and receiving in fast attack in handball. Journal of Physical Education, University of Baghdad.
Al-Muimin, H. S., Issa, R., & Al-Nidawi, O. I. (2025). The effect of positive and negative reinforcement on players' performance in critical moments of football matches. International Journal of Research Publication and Reviews, 16(3), 2984-2989.
Bayios, I. A., & Boudolos, K. (2013). Accuracy and throwing velocity in handball: Differences between elite and novice players. Journal of Human Kinetics, 40, 147–154.
Guignard, B., Lienhart, N., Seifert, L., & Bourbousson, J. (2022). Using local positioning systems to automatically define defensive organization in team sports: A case study in handball. Sensors, 22(18), 6954.
Imperiali, M., Villiger, M., Gassert, R., & Curt, A. (2025). Visual attention and response time to distinguish athletes and non-athletes utilizing a VR-system. Frontiers in Psychology, 16, Article 12101641.
Nicolosi, S., Giustino, V., Palma, A., & Battaglia, G. (2023). Situational analysis and tactical decision-making in elite handballers: An applied cognitive approach. Applied Sciences, 13(15), 8920. https://doi.org/10.3390/app13158920
Pojskic, H., Šeparovic, V., & Muratovic, M. (2019). Reliability, validity and usefulness of a new response time testing protocol among athletes. Journal of Sports Science & Medicine, 18(4), 722–728.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 علا عيسى عبود

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.